Nädal 3: Uue meedia komponent, mis on enim mõjutanud traditsioonilist meediat

social media icons

Sotsiaalmeedia

On väga raske hinnata, milline uue meedia komponent on just see kõige kõige mõjukam, aga toksin mõned read sotsiaalmeedia teemal 😊

Sotsiaalmeediaks nimetatakse arvutipõhist tehnoloogiat – veebilehekülgi,  äppe , mis on mõeldud sisu kiireks ja efektiivseks jagamiseks. See hõlmab laia valikut erinevate eesmärkidega rakendusi – ideede, dokumentide, videote ja piltide jagamine, (nii äri- kui era-) suhtlus, mängimine ning sõnumite edastamine.

Äridele on sotsiaalmeedia asendamatu tööriist – ettevõtted kasutavad seda, et kliente leida ja nendega suhelda, neid aidata, soodustada müüki, reklaamida ja tutvustada tooteid, hinnata trende tarbimises. Võin omast käest öelda, et kui mul on küsimusi mingi ettevõtte toote kohta, siis ma lähen esiti nende oma veebilehele ja seejärel Facebook-i. Mind huvitavad asjad nagu kui palju neil jälgijaid on, mis on nende reiting, mis on arvamused toodete kohta, kuidas nad ennast kirjeldavad, kui kaua nad on tegutsenud, kui vana on nende FB lehekülg ja kui palju nad postitusi teevad. Aeg-ajalt esitan toodete jms kohta küsimusi just sealsamas FB chat-is, sest see on kiire ja mugav. Sotsiaalmeediat kasutav äri on nähtaval. Samas peab sotsiaalmeediakontot omav ettevõte seda ka pidevalt kasutama, sest esiteks on sotsiaalmeediaturunduse efekt vaid põgus – mis silmist, see meelest – ning on tarvis pidevalt tähelepanu tõmmata ja teiseks mõjub unarusse jäetud konto ebausaldusväärsena (mitteaktiivsele kontole peaks eelistama konto puudumist).

Ka isiklikust seisukohast on sotsiaalmeedia mugav infot saada. Kui vanasti suheldi rohkem näost-näkku ja kokkusaamised tuli organiseerida ja see kõik võtab aega, siis nüüd on võimalik pidevalt suhelda ja kursis olla ka ilma kohtumisteta. Isiklikult leian, et on suur pluss, kui ma saan sotsiaalmeedia kaudu küsimusi esitada kiiresti siis kui nad tekivad, mis tähendab, et ma ei unusta neid ära, ja inimene, keda ma kõnetasin saab vastata siis kui talle sobib ning ma ei sega teda tema tegevustes.

Kõigel positiivsel on reeglina ka negatiivseid külgi ja sotsiaalmeedia ei ole erandiks – näiteks on see osadele kasutajatele sõltuvust tekitav, ka on uuringute tulemusena leitud positiivne korrelatsioon sotsiaalmeedia kasutamise ja depressiooni vahel. Viimase kohta ei ole siiski selge, mis mida täpselt põhjustab – kas depressioon suuremat sotsiaalmeediakasutust või vastupidi. Inimestel on kombeks end omasugustega võrrelda ning võib tõenäoliseks pidada, et kellelgi, kes ei ole endaga või oma eluga rahul, kes näeb sotsiaalmeediakanalites teisi, kes näivad õnnelikud või ilusad või mis iganes positiivset kadestamisväärset väärtust kandvad, mida kasutaja tunneb endal puuduvat, võivad tekkida negatiivsed emotsioonid ja/või langeda depressiooni. Ka võib juba olemasolev nimetatud seisund süveneda (isegi tõenäolisem). Isiklikult usun, et sotsiaalmeedia ei tekita depressiooni, sest depressiooniks peab olema juba olemasolev probleem, olgu ta milline tahes, küll aga võib sotsiaalmeedia seisundit süvendada.

Sotsialmeedia miinuseks ja plussiks võrreldes traditsioonilise meediaga on suur vabadus ja piirangute puudumine – mõningased kitsendused siiski esinevad, aga need on enamasti eetikaga seotud. Vabadus on ju üldiselt hea, eks? Probleem tekib, kui, tahtlikult või tahtmatult, jagatakse valeinfot ja tekitatakse kasutajates põhjendamatut elevust, pahameelt, paanikat. Positiivsetele emotsioonidele järgneb pettumus, negatiivsete puhul on skaala laiem – näiteks võib mõnele tunduda, et „midagi tuleb antud olukorras ette võtta“ jne.

Sotsiaalmeediaga on kindlasti tihedalt seotud ka selle kasutajate kohta andmete kogumine. Ühelt poolt võib kasutajale olla mugav kui ta saab suunatud reklaami ja ei upu teda mittepuudutavasse infovoogu, teisalt kasutaja võib mitte soovida olla äride poolt sel viisil manipuleeritud. Inimesed ei teadvusta endale tihti kui tundlikku infot nad internetiavarustes jagavad, mis selle info väärtus võiks tulevikus olla või kui suurele ringile nad oma info kättesaadavaks teevad. Eriti kohtab taolist ettevaatamatust noorte seas, kes ei mõtle, et postituste baasil on võimalik teha palju järeldusi nende harjumuste, paikade ja omandi kohta.

Antud teemast saab veel pikalt pajatada, kuid tõmban momendil jutule joone alla. Kokkuvõtteks võib öelda, et kuigi sotsiaalmeedial ka on palju negatiivseid aspekte, peab järeldama, et see leiab nõnda laialdast kasutust, kuna on mugav ja kiire.

 

Allikad:

https://www.thebalancesmb.com/what-is-social-media-2890301

https://www.investopedia.com/terms/s/social-media.asp

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4853817/

https://inteng-storage.s3.amazonaws.com/img/iea/rV6ndqlOXq/sizes/social-media_md.jpg

 


 

Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

Raamatumõtted - Neuromancer

Rühmatöömõtted

Nädal 12. Kasutatavus veebis